به گزارش راهبرد معاصر سردار سید کمال هادیانفر، پیش از ظهر امروز در حاشیه بازدید از پلیس راه محور تهران ـ قم با اشاره به ارزیابی عملکرد سامانه ثبت سرعت متوسط خودروها، اظهار کرد: نیازمند سامانههایی هستیم تا بتوانیم برنامه کاهش جانباختگان سوانح رانندگی را به صورت مستمر ادامه دهیم.رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: در بحث دوربینهای ثبت سرعت غیرمجاز لحظهای، رانندگان متخلف با دیدن دوربین کنترل سرعت یا تیم گشتی پلیس، سرعت خودرو را کاهش و بعد از آن افزایش میدادند و به نوعی قانونگریزی انجام میشد.
وی تصریح کرد: در سامانه جدید، ثبت سرعت میانگین زمان رسیدن به مقصد ملاک قرار گرفته است و اگر قبل از زمان محاسبه شده به مقصد برسند، توسط این سامانه جریمه خواهند شد.
این مقام انتظامی بیان کرد: به طور مثال اگر زمان محاسبه شده برای مسیر تهران ـ قم یک ۱.۵ ساعت باشد، خودرویی که در کمتر از این زمان به مقصد برسد یا بین دوربین نخست که عبور خودرو را ثبت میکند تا دوربینهای بعدی را در زمان کمتری طی کرده باشد توسط سامانه ثبت سرعت متوسط جریمه خواهد شد.
هادیانفر با اشاره به آمار اعمال قانون در سامانه جدید ثبت سرعت متوسط بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۳۴۰ هزار خودرو توسط سامانه ثبت سرعت متوسط اعمال قانون شدهاند و هیچ گونه شکایت و اعتراضی مبنی بر وقوع خطا در سامانه مذکور، دریافت نشده است.
رئیس پلیس راهور افزود: از آنجایی که جریمهها بر اساس کد اعمال قانون صورت میگیرد، در جایی که هر دو سامانه سرعت لحظهای و سرعت متوسط به طور همزمان کار میکنند و خودرویی در یک مسیر تخلف سرعت غیرمجاز داشته باشد، در واقع سامانه سرعت متوسط، یک بار خودروی متخلف را جریمه خواهد کرد.
به گفته وی، هماکنون این سامانه در محورهای تهران ـ قم، تهران ـ تبریز، تهران ـ مشهد و تهران ـ شیراز به صورت رفت و برگشت فعال است و به احتمال زیاد تا پایان نیمه نخست سال جاری بخش زیادی از محورهای مواصلاتی کشور به این سامانه مجهز خواهند شد .
هادیانفر یادآور شد: سامانه ثبت سرعت متوسط که با همکاری سازمان راهداری، پلیس و سه شرکت دانش بنیان راهاندازی شده، صددرصد بومی و تولید متخصصان خودمان بوده و کارایی بسیار قابل قبولی نیز دارد. /تسنیم